Test: Keto Bondebrød

Dette er en test af brødet ”Keto Farmers Bread” af www.lowcarb-nocarb.com. Jeg ELSKER traditionelt yoghurt brød. Generelt brød med en masse moist, som bare ”smelter” i munden. Da jeg startede rigtigt med at teste lyse keto-brød var første prioritet at finde og naile et yoghurt-brød. Og du er med helt fra starten på rejsen, da dette er det første brød jeg prøver!

Af hensyn til ophavsret kan du ikke finde mængderne på ingredienserne til brødet på min side – men du kan finde hele opskriften her.

Hold op et flot brød, det ligner jo næsten den ægte vare! Dog efterlader brødet mig en smule skuffet – jeg vil prøve at forklare hvorfor, og så kan du selv vurdere, om det er værd at prøve for dig.

Indhold: Brødet indeholder yoghurt, æg, havrefiber/pofibre, HUSK, bagepulver, vand, æblecidereddike og salt. Hvis du vil kende mængderne på ingredienserne kan du finde opskriften her. Kort sagt en simpel opskrift, med dejligt få ingredienser! De ændringer jeg lavede til opskriften var følgende:

  1. Jeg brugte græsk yoghurt 10% i stedet for Quark.
  2. Jeg valgte at mixe havrefibre og pofibre 50/50.

Anvisning: Følg anvisningerne i opskriften nøje. Det er vigtigt, at æggene bliver pisket helt fluffy med salt inden du tilføjer øvrige ingredienser. Jeg havde ikke problemer med konsistens eller noget i løbet af opskriften, og det syntes jeg egentlig er godt i sig selv.

Når du er klar til at forme brødet bliver du måske lidt nervøs. Klumpen er meget fugtig og klæ, men bare tag det op i hænderne, og saml det til et brød så godt du kan. Hvis du gerne vil have det autentiske brød-look så tag en kniv og skær et par riller i brødet, hvorefter du drysser med pofiber ovenpå. Det får brødet til at sprække på den helt rigtige måde.

Tilberedning: Afbagningen med de 90 minutter passede perfekt for mig – du skal dog ikke være bange for at give brødet 5-10 minutter længere, hvis du føler den ikke lige er der.

Næringshold: Ifølge forfatteren giver brødet i alt 20 skiver. 1 skive har følgende stats:  33 kcal, 1 g. fedt, 1 g. kulhydrat, 4 g. fibre og 2 g. protein. Dette gør det jo helt perfekt til keto! (jeg tror min version med den græske yoghurt må indeholde mere fedt, men jeg har ikke regnet på det).

Så hvad er dommen?

  1. Brødet smager ikke af æg – det er dog vigtigt du køler det helt af, før du smager på det.
  2. Konsistensen er grynet og havrefiberen føles meget speciel inde i munden.
  3. Selve brødet hænger rigtig godt sammen, og smuldrer ikke.
  4. Det er super flot – det flotteste og mest ”naturlige” brød-look jeg har set længe!
  5. Lad dig dog ikke narre af det ydre – brødet får ikke en sprød/knasende ydreside. Det er blødt hele vejen igennem, også i bunden.
  6. Kan det toastes/ristes? NEJ – ikke hvis du spørger mig. Ægge-smagen kommer op i det, og det formår ikke at blive sprødt – heller ikke selvom det er ristet i smør.

Hvorfor skal du alligevel prøve dette brød?

Brødet minder faktisk en del om et klassisk bondebrød, med en let malt smag som jeg tror kommer af kombinationen af eddike og havrefiberen. Måske er du desuden god til den lidt tørre krumme, eller også har du et tip så det kan undgåes? Læg gerne en kommentar, hvis du har en idé! Sidst men ikke mindst ser brødet helt fantastisk ud – det kan slet ikke diskuteres 🙂

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *